Het beste netwerk
OOKikKOOK, oktober 2022
Begin oktober, op een woensdag, kwamen we weer terug in Jaufrenie waar we nog een paar weken van het najaar in Frankrijk zouden gaan genieten. Bij aankomst voerden we alle rituelen uit om ons leven hier weer op gang te brengen. De luiken openen, het water en elektriciteit aansluiten, koelkast en vriezer aanzetten, internet opstarten, de gasflessen aansluiten, tuinstoelen naar buiten en de deuren openzetten om de ruimtes te luchten enz. Langzaam begon ons huisje weer te leven, we voelden ons weer thuis en verheugden ons op de aankomende weken. Alleen de Orange internet ‘livebox’ werkte niet mee, de verbinding kwam maar niet op gang en het rode lampje van de livebox bleef maar knipperen. Het internetwerk en ook het elektriciteitsnetwerk hebben hier op het platteland wel vaker kuren, omdat alle verbindingen via de telefoon- en elektriciteitskabels boven de grond lopen, wat het allemaal heel kwetsbaar maakt. Afgelopen zomer hadden we hierdoor al een paar dagen geen internetverbinding, omdat onze telefoonkabel door een grote graafmachine kapot was getrokken. Maar nu lag het niet aan een kapot getrokken kabel en moest het dus een andere oorzaak hebben. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, besloten we om de box maar weer uit te zetten en opnieuw te starten, dit zonder succes. We hebben het telefoonfilter eruit gehaald en weer teruggeplaatst, weer geen succes. Toen andersom en eerst de spanning erop en daarna telefoonfilter erin, alweer niets. Met een pinnetje achter in de box het geheel resetten, hielp ook al niet. Ondertussen steeds maar loeren naar de lampjes van de livebox, maar het lampje bleef maar rood knipperen en de overige lampjes deden niets. We wisten het niet meer en hebben de box uit gezet en zijn er eerst maar een nachtje over gaan slapen om het de volgende dag opnieuw te proberen.

De volgende ochtend de livebox weer opgestart en alles geprobeerd wat mogelijk was, maar zonder resultaat. Dus als laatste redmiddel moesten we de hulplijn van Orange gaan bellen, en ook nog mobiel, want door de storing was de Orange vaste lijn ook zo dood als een pier. Gelukkig spreken we een redelijk mondje Frans, maar in die taal telefoneren blijft voor ons moeilijk en we zien ertegenop. Toch maar Orange gebeld en we kregen een computer stem aan de lijn die je dan op de vragen met een:” oui”, of ”non”, moet beantwoorden, dat is niet zo moeilijk, maar ze stellen de vragen zo snel dat, voordat we het begrijpen en willen antwoorden, de tijd al verstreken is en je weer opnieuw moet beginnen. Maar na verschillende pogingen werden we doorverbonden met een ‘levende’ vriendelijke medewerkster. Die legde ons uit dat er in onze regio een storing was. Ze schatte dat deze storing na twee dagen, uiterlijk op zaterdag 17.30 uur, verholpen zou zijn en dat we de livebox maar gewoon moesten laten knipperen. Wel vroeg ze ons een mobiel telefoonnummer om met een SMS te bevestigen dat we contact gehad hadden en ook, als het probleem opgelost zou zijn, om ons een berichtje te kunnen geven. Ons Nederlands mobiele nummer mocht en kon echt niet, want het moest een Frans mobiel nummer zijn. In allerijl hebben wij toen maar het Franse mobiele nummer van onze Nederlandse vriendin Marianne, bij ons uit de buurt, opgegeven. De Orange medewerkster zei nog wel, als er meer problemen zouden zijn, dat we de hulplijn konden bellen. Kort daarna belde Marianne ons al op, dat ze de bevestiging SMS van Orange op haar Franse mobiele nummer had gekregen en dat ze ons verder op de hoogte zou houden. Toen dit allemaal achter de rug was stonden we wel even te kijken, want de aankomende dagen hadden we natuurlijk geen internet, Skype, Netflix of vaste telefoon. Gelukkig konden we wel mobiel bellen naar familie en kinderen, maar daarvoor moeten we hier wel regelmatig naar buiten, want op het veldje naast ons huis, bij het oude kruisbeeld, hebben we de beste ontvangst.
De volgende dag, het was vrijdag, gingen plotseling rond 14.00 uur de flikkerende lampjes van de livebox uit, ‘mooi’ dachten wij de livebox gaat nu, een dag eerder dan verwacht, opnieuw opstarten en het probleem van de internetverbinding is eindelijk verholpen. Maar wat bleek nu …. helemaal niet opnieuw opstarten, maar de elektriciteit was uitgevallen. Niets deed het meer, de verlichting, de koelkast, de vriezer, magnetron en natuurlijk ook de lampjes van de livebox niet, niets functioneerde meer. We zijn zo rond 16.00 uur nog naar onze Engelse overburen Mike en Helen gelopen om te kijken hoe het daar was, die hadden ook geen stroom en hadden hun aggregaat al opgestart om de koeling te laten doorgaan en naar TV te kunnen kijken. We zijn weer naar huis gegaan en omdat wij geen aggregaat hebben, zijn wij alvast wat zaklampen en kaarsjes gaan klaarzetten voor als het donker zou gaan worden. Plotseling zagen we rond 17.00 uur een bestelbusje bij ons de oprit oprijden en kwam er een monteur van Orange aan, dezelfde man van afgelopen zomer, die toen de breuk in onze telefoonkabel gerepareerd had. Wij herkenden hem en heetten hem hartelijk welkom, hij vertelde dat hij de storing bij ons in de buurt had opgelost en dat hij had opgemerkt dat wij nog geen verbinding met het internet hadden en even bij ons kwam kijken wat er aan de hand was. We hebben hem uitgelegd dat er een stroomstoring was, hij heeft onze box nog even nagekeken en meteen het filter verwisseld en verzekerde ons dat wanneer de elektriciteit het weer zou doen de livebox ook weer zou functioneren. Toen hij al lang weg was kregen we om 18.30 uur weer spanning op het elektriciteitsnetwerk en keken wij meteen met net zo veel spanning naar de lampjes van de livebox. Die begonnen te branden maar na verloop van tijd begon ook hetzelfde lampje weer rood te flikkeren en waren we weer helemaal bij af.
Omdat we het niet meer zagen zitten om weer aan de telefoon te gaan stuntelen, zijn we zaterdagochtend naar Edward onze Franse buurman gegaan. We hebben hem de situatie uitgelegd en als goede buur wilde hij ons graag helpen. Hij heeft toen met zijn Franse ‘mobile’, Orange gebeld en met een (TGV) sneltrein vaart alle vragen in een mum van tijd beantwoord en uitgelegd. Samen met de Orange telefoondienst de livebox nagelopen en geconstateerd dat de box ‘mort’ (dood) was. Meteen de benodigde gegevens en codes doorgegeven en we kregen te horen dat er over 4 dagen, op dinsdag na het weekend, een nieuwe livebox opgestuurd zou worden naar de boerenbond winkel ‘Gamm vert’ in het nabije dorp. Als de box gearriveerd zou zijn, zouden ze Edward op zijn mobile bellen en hij zou ons dan vervolgens weer inlichten. Het was nu allemaal snel en goed geregeld en wij waren helemaal gerustgesteld.
